1 grudnia, 2025
Opublikowano nowy projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie rejestru fundacji rodzinnych, który jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę cyfryzacji przedmiotowego rejestru.
W najnowszym projekcie przewidziano istotne usprawnienia, dzięki którym dostęp do danych stanie się szybszy i prostszy.
Co się zmieni?
- Informacje z rejestru odpowiadające treści odpisu lub zaświadczenia będą dostępne w postaci elektronicznej za pośrednictwem systemu informatycznego i każdy będzie mógł samodzielnie pobrać wydruk komputerowy z aktualnymi danymi.
- Wnioski o wydanie odpisu, wyciągu, zaświadczenia lub informacji w formie elektronicznej będzie można składać na adres poczty elektronicznej sądu rejestrowego (Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim), pod warunkiem opatrzenia ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub osobistym oraz uiszczenia opłaty kancelaryjnej.
- Dokumenty wysyłane elektronicznie przez sąd będą opatrywane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym uprawnionego pracownika sądu i doręczane na adres poczty elektronicznej, z którego wypłynął wniosek.
- Rozporządzenia ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Zmiany wynikają z realnych potrzeb interesariuszy
Projektodawca wskazuje, że to postulaty pełnomocników, fundatorów, członków władz fundacji rodzinnych, uczestników obrotu gospodarczego, a także samego sądu rejestrowego (SO w Piotrkowie Trybunalskim) wymusiły potrzebę nowelizacji. Warto również wskazać, że jako Kancelaria wielokrotnie wskazywaliśmy na potrzebę automatyzacji rejestru fundacji rodzinnych.
Dlaczego to ważne?
Cyfryzacja rejestru to kolejny krok do zwiększenia transparentności, przyspieszenia obrotu gospodarczego i ułatwienia życia zarówno fundacjom rodzinnym, jak i doradcom czy beneficjentom. Nowe rozwiązania to fundament pod nowoczesny, efektywny rejestr, który realnie wspiera instytucję fundacji rodzinnej.
Doradziliśmy już wielu firmom w podobnej sytuacji.
Znajdziemy rozwiązanie dopasowane do Ciebie.